My Followers

Syurga Cinta

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Tuesday, July 20, 2010

puding gula hangus deelira

weekend baru ni..mood memasak aku datang..jeng jeng jeng..bkn senang mood rajen nak memasak ni datang..x macam sabahat blogger yang lain..ada je menu sedap2 depa memasak time cuti :p tabik la korang

pagi2 lagi aku dah ke pasar cari barang2.aku teringin nak wat puding roti sebenarnya.tp adik aku cadangkan wat puding gula hangus ni.erm.. tanpa berpikior panjang..aku jalankan misi membeli barang2..

bahan2nya adalah ; (utk 2 puding ye kawan2)
1. susu cair 1 tin ~ aku beli susu cair f&n tu
2. susu biasa tu 1 tin ~ aku pilih susu marigold sbb biasa guna susu ni kat umah
3. 2 botol esen vanilla ~ satu botol utk satu puding
4. telor ~ mengikut gred. aku beli gred C so satu puding perlukan 7-8 biji telor.kalau telor saiz kecik..10 biji k. jadi aku guna 14 biji telor utk 2 puding aku nih..
5. gula


cara2nya adalah ; 
didihkan air dalam periuk pengukus anda.sementara wat step2 lain..air pon akan gelegak kan..so x perlu tg lama nnt..aku buat satu adunan dulu.masukkan telur satu persatu kedalam blender tu.aku guna 7 biji telor. lepas tu..masukkan susu setengah tin dan susu cair setengah tin.blend susu + telor tu sehingga adunan bertukar warna keputih-putihan.kemudian letakkan satu botol esen vanila.yup! 1 botol. utk hilangkan hanyir telo adik aku kata.aku ikut je..blend dalam 1 minit je kut.lepas dah siap..biarkan dl.then proses kedua..
masak segelas gula dalam dgn api yg slow sampai gula tu bertukar warna.jaga jgn sampai hangit.x perlu letak air masa nak masak gula nih.lepas tu kena hati2.. sbb kuali akan jadi sgt panasss..lebih panas dari biasa **sila abaikan kuali ku yang comel tu ok
**segelas gula utk satu adunan ye.kalau nak wat 2 macam sy kena 2 kali masa la gula tu.
tuangkan gula yang dah masa td dalam loyang anda..dan ratakan
 pastikan air dalam periuk kukus dah betul2 panas ye.kemudian masukkan loyang td dalam periuk kukus tuh.tips penting * air dalam periuk kukus mesti sudah betul2 panas sebelum korang masak gula td.sbb sebaik saje gula tu dah cair dalam koli.. kena terus tuang dalam loyang n masukkan dalam periuk kukus.sbb kalau lambat2.. nnt gula akan mengeras dalam koli. then..
 korang tuangkan saje telor + susu yg dah siap blend td.tuangkan rata2 dan kasi penuh..
 ok...
 dah siap camni..apa lagi..tutupla
 kukus selama 40-45 minit saje.sambil sembang2..dah siap pon kan
 aku buat 2 adunan..yg ni x berapa cantik
 yg ni..cun!! (**,)
lepas je dah siap ..kena teruskan step seterusnya dengan cepat.sbb nnt puding ni akan menurun dan jadi x cantik
cungkil sket tepi2 dia dgn pisau supaya senang nak cabot nnt
terlengkupkan satu pinggan atau apa saje yg korang rasa sesuai..
pastu lingkupkan balik loyang tu ke atas..macam dalam pic nih
see...kan dah jadi tu...menyelerakan x??? hehe percubaan pertama aku nih..kira ok la..rasa dia mmg ngam habiss!!
ni adunan satu lagi..xde bekas time tuh..talam pon jadik :p
wah...siap dah :) .. happy sgt.satu aku bg pada mama aku.petang tu aku buat satu lagi adunan tau..sbb nak bg kat pengasuh anak2 aku.aku pinjam periuk kukus dia..so kena la bg satu kan :p .. thank Q mak...nnt nak pinjam lagi..huh!! nak beli periuk ni mahal jugak..nnt la one day nak rembat 1.xde la mahal mana yg saiz kecik ni murah sket.aku nak cari yg beso tu sbb senang nak masuk pelbagai saiz loyang.yg kecik ni x de loyang kecik kat umah aku.yg beso tu aku servey dalam rm70-80 kut.


puding ni ada lagi sket dalam peti ais..aku berbuka puasa..ni la pencuci mulutnya. :p


* hot tips : kalau boleh jgn isikan puding yg dah masak tu dalam talam macam aku buat tu..coz bahagian bawah puding yg warna dia cerah tu..akan menggeleber..so bentuk dia xcantik.letak dalam bekas ngam2 br bentuk dia akan kekal cam tu.


sekian,entry panjang lebar " puding gula hangus deelira".selamat mencuba

12 comments:

MRS. K said...

psssstt... pos skit kat sni.. aku pon pose gak zue!


aku pon tak de periuk kukus daa... bila la nak beli?

deelira said...

pose ganti jugak ke k? hehe berapa hari lagi tu?? zue lagi 4 hari..:p

erm..nnt la kita p beli sama2..
nak pos ke puding ni?? habis tunggang terbalik :p

.:iz-AnN a.k.a cOmOt:. said...

hurmm...nak sikit...aku pun pose...huwaa...dah cam teringin nak buat...telur jek takde...kena p beli ar balik ni..tapi kan...esen vanila tu takkan guna sebotol...biar betul???

deelira said...

hehe pose jugak ke..kasi terliuq lagi :p.. bgsla kita sama2 pose :)
esen vanila tu mmg sebotol.utk hilangkan hanyir.mula zue pon konpius..tp ni ikut resepi adik.mmg rasa dia ok la..:)

Selamat mencuba

.:iz-AnN a.k.a cOmOt:. said...

owhh...memang sebotol ye zue...tk rasa pahit ke...huhuh...nak kena cuba gak ar...
gula tu mang secawan ke segelas???

deelira said...

hmm jap pikir ...
xde plak rasa pahit.tak tahu la kan selera masing2.kang tibe2 izan wat pahit lak..sudah!! hehe
kalau rasa was2 kurangkan sket sukatan dia..3/4 ke. gula tu satu gelas..eh zue tulis cawan ke??aduss..
ok zue betulkan skrg :p

mrs_zura said...

wah..peberet shah nie..dulu tiap2 mggu dia suh wat..beli satu sarang telur terus...hmm leh la wat jgk utk dia arinie..lama dh cuti puding gula hangus..:-)

deelira said...

buat la zura.kalau suami suke..lagi kena rajen buat.zue ni lain laa..suami x gemar.so tekak nak mkn baru buat.

LiErOSe~QiEmi said...

waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...peberet aku tuuuuuu
nakkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk!!!!!!!!!!
raye ni ko buat erk!!!!!

deelira said...

sebab peveret aku la aku belajar wat ni wei..asyik beli je.satu potong rm2.mahal kan..

ok kalau kau dtg...aku buat ok.
request nnt :)

..nOj.. said...

ala. aku pun takde kukus. tp aku mmg suka mkn puding ni. sedapnye. nanti bulan pose lg la nmpk sedap. kukus yg kecik tu dlm 50 je kan. jap nk pk dlu selain dr wat puding ni, ape lg yg leh wat dlm kukus tu. takut bli kang bazir plak takat nk wat seketul puding. hehe

deelira said...

bln pose puding ni wajib cari.ni dah pandai buat..buat je la hihi.kukus tu leh guna utk kukus kueh2 jenis apam dan kalau nk masak ikan stim ke apa ke..leh jgk..tp penggunaannya terhad jugak kan.tu pasal sampai skrg xde lagik periuk kukus ni :)