My Followers

Syurga Cinta

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday, March 28, 2012

Ya, ALLAH. Kau lindungilah anak2 ku

Oh, acad sekarang semakin lasak
dengan umurnya yang dah nak menjengah ke 4 tahun
macam2 yang ingin dilakukan

apa yang TAK BOLEH, JANGAN
itu yang akan dia buat dulu

bak kata si ayah
"xpayah di larang.. baik suruhkan ajer"
hmm..

petang semalam, sampai je d rumah pengasuh
aku telah di bentangkan dengan cerita yang x best lansung di dengar
selama ni pon, ada je cerita2 x best
tp bg aku..ini PALING X BEST!!!

pengasuh aku memulakan cerita
"acad g kedai sorang td"
aku "hah?????"
utk makluman..jarak kedai dgn umah pengasuh adalah dalam 30-40 meter
kedudukan adalah di tepi jalan utama kampung
dan kedai tidak kelihatan dari rumah kerana ada selekoh
30 meter korang rasa x jauh ke?
bagi aku...SANGAT2 jauh..dan mcm2 leh jadi

aku terus tanya kat pengasuh yang aku panggil mok
"mok ada mana?"
dia jawab "mok ada kedai cikmoh"
dalam hati..OK..mmg dia suke lepak situ
org tua2 suka borak2 kedai kopi
tp biasa dia bawok acad sama
 aku tanya lagi " acad duk ngan sape dumah"
katanya "emah" (menantu dia)
kata emah dia keluar senyap2 x nak kasi org tau..
(OK, haruskah aku terima alasang2 ini...)

kata mok lagi, mok borak pandang ke arah rumah(membelakangkan kedai)
bila acad dah arah balik dari kedai br org kat kedai tu tempik
"acad tu.."
kedai dgn umah cikmoh tu ada dalam 20 meter
tp.. kedai tu kat laluan utama.. lori..kete laju2..
hati aku x keruan.. otak aku berpusing ligat
cam2 aku pikir.. SYUKURla xde apa2..
kalau dah jadi.. nak nyesal x guna kan?
aku tahu anak aku lasak sket..
tp kita sbg org dewasa.. kenalah lebih peka
xkan nk biar dah jadi beru nak terkumat kumat
baru nak nanges2
pastu masuk tibi.. anak hilang
masuk METRO muka depan..

aku malas nak marah2 mok
nnt dia kecil hati plak
tp aku bg pengajaran dalam sindiran je
tak tahu dia faham ke idak
aku cakap kat acad
"buat apa abg ngah g kedai.. dekat je tu.. g la taman tas nung.. jauh sket.senang org nk buat lariiii..."
pastu pagi ni aku suh ayah dia jaga.. hantar lewat sket
aku cakap kat ayah dia
"abang pegangla dulu anak.. biar mok borak puas2 dl"
pastu bila sampai umah mok pagi ni utk hntr kakak
mok tanya " acad mana?"
aku jawab " acad kat umah,karang dia mari. mok buatla dulu kerja2 mok"
hm............

"Ya ALLAH, lindungilah anak2 ku dari sebarang mara bahaya, malapetaka.AMIN"

4 comments:

LiErOSe~QiEmi said...

ckp la pada mok tu, orang skrg mcm2 cara dia ada utk buat jenayah, mintak tlg tgk dia.. cam pengasuh aku dok taman kan.. so mmg berkurung je la anak2 aku & anak dia dalam rumah tu...

eima said...

seyes tak suka pengasuh cam tu .. bleh plak jg anak org die pi melepak pulak...alahai ... bab culik tu 1 hal bab kena langgar tu lagi naya ...

deelira@deeliraz said...

owh.. aku sgt2 berharap perkara sebegini tidak berulang lagi

deelira@deeliraz said...

manje : dia baik sgt. jaga pon xde masalah. cume masalah satu dia tu la.. dia suke nau.. borak2 kat kedai kopi tu.. tengahari baru balik.acad pon sama la lepak kedai tu