My Followers

Syurga Cinta

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Thursday, March 22, 2012

usah abai keselamatan

ini adalah tajuk dalam akhbar Utusan Malaysia hari ini 22 Mac 2012 yang ingin aku kongsi bersama dgn korang

"biarpon tidak selesa, wanita hamil perlu memasang tali pinggang keselamatan untuk memastikan sentiasa selamat dalam perjalanan"

ini yang tidak aku amalkan sejak ketahui diri ini berbadan dua. Hm.. agak tidak selesa la..

Aku lupe,wanita hamil adalah golongan yang paling perlu memakai tali pinggang keledar kerana mereka bertanggungjawab terhadap "dua nyawa"

Tips Keselamatan untuk ibu hamil

  • Tanggalkan pakaian yang tebal agar tali pinggang keselamatan berada serapat mungkin dengan tubuh anda
  • Tarik tali pinggang riba ke atas paha, dalam kedudukan mendatar di bawah perut
  • Pastikan tali pinggang torso yang yang menyerong ditelakkan antara payudara dan tarik dgn kemas *jgn tanya aku apa itu torso
  • semasa memandu, pastikan anda selesa dengan keadaan duduk pemandu dan stereng supaya anda dapat mengawal kereta dengan sempurna
  • sentiasa memakai tali pinggan tidak kira di mana anda duduk di dalam kereta 

Sekian, info untuk dikongsi bersama   
 

6 comments:

zura_habib said...

sy kalau dkt2 xpki..lau jauh pki..tkt...

LiErOSe~QiEmi said...

aku tak penah tak pakai tali pinggang walaupun time preggy, takut kena saman..

errr.. tapi klu dekat2 je nk jalan..aku tak pakai la hahaahah

deelira@deeliraz said...

zura : dekat jauh x menentukan kita selamat kan.. tp itulah amalan kita selama ni pon...huk huk

bunga : aku RAJEN pakai.. tp sejak preggy ni.. aduh!!..

hyazz said...

sama lah kita..akak masa mengandung dulu pon memang tak leh pakai tali pggg tu...rasa semacam jer..nak muntah la...pening la... macam2..
tapi terpaksa gak pakai..last last yang yang kat bawah tu letak jer bawah perut...kat dada tu akak angkat letak belakang...hahaha..

deelira@deeliraz said...

hyazz ;

kah kah kah..janji pakai ye dak..tp tu lah.. dari camtu baik x yah kai kan kak.. sama je. x selamat jugok cume selamat dari pak polisi la..

eima said...

aku pakai bila nampak polis je ... jpj ke ..hehehe