My Followers

Syurga Cinta

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Monday, April 30, 2012

16 weeks = 4 bulan

Alhamdulillah.. syukur ke hadrat Ilahi dengan setiap rezeki dan rahmat dariNya
Menempuh saat-saat kehamilan kali ke -3 ini.. membuka segenap ruang hati aku untuk lebih bersyukur.. kerana setiap apa yang aku impi dan hajatkan.. dimakbulkan olehNYA.

menghitung detik demi detik yang berlalu.. kini aku sudah dapat merasakan gerakan-gerakan kecil di dalam perut. Bersyukur dan gembira tidak terhingga. Di kala usianya menjengah 4 bulan.. aku doakan semoga anak yang dikandung ini menjadi anak yang soleh dan solehah, sempurna sifatnya.. terjaga akhlaknya.. dan selamat sehingga aku melahirkan.

Perkembangan janin di usia 4 bulan

Panjang janin bertambah dengan sangat cepat dan gerakan-gerakannya lebih kuat. Ibu dapat merasakan gerakan-gerakan janinnya dengan meraba perut. Rambut halus tumbuh diseluruh dipermukaan tubuh janin, yang disebut lanugo. Plasenta terbentuk dan berfungsi sepenuhnya. Panjang janin saat ini 16 cm dan beratnya 135 gram. Jika melakukan USG saat ini mungkin anda dapat mengetahui jenis kelamin. Otot janinsudah berkembang dan menjadi kuat. Gerakannya semakin aktif. Ia sudah mulai menghisap ibu jarinya, menguap, merenggangkan tubuhnya, sudah menelan kencing, dan cegukan. Pada minggu ini jika sinar terang di letakkan di perut anda, bayi akan menggerakan tangan ke arah matanya. Sistem pencernaan janin pun mulai menjalankan fungsinya. Dalam waktu 24 jam janin menelan air ketuban sekitar 450-500 ml. Hati yang berfungsi membentuk darah, melakukan metabolisme hemoglobin dan bilirubin, lalu mengubahnya jadi biliverdin yang disalurkan ke usus sebagai bahan sisa metabolisme.

1 comment:

eima said...

mudahan semua nye selamat ye yang