My Followers

Syurga Cinta

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday, February 24, 2010

Rozel

Rozel mempunyai sifat astrigen dan antiseptik. ia boleh digunakan untuk merawat batuk, cirit birit dan berak berdarah. Rozel juga mempunyai kandungan asik askorbik(vitamin C) yang tinggi yang dapat membantu badan membina sistem pertahanan melawan penyakit
sebelum ni aku hanya minum air kordial rozel yang djual di pasaran
namun semalam saudaraku telah memberi pokok rozel ini kepada aku
katanya..rebus sendiri ..n minum 
lagi berkhasiat..tanpa pengawet
 
ni gambar kelopak rozel
kita kena buang biji kat dalam tuh..
then..
 
 
rebus selama 5 minit atau sehingga kita dapat pastikan sehingga 
air dah masak dan bertukar warna sebegini

 
+ kan sedikit gula dan boleh diminum
jika mahu sejuk..
letak saja ketulan ais

jus rozel yang dah siap td
boleh disimpan dalam peti ais
lagi sedap org kata....umph!!

5 comments:

MRS. K said...

ala zue... kite tak suke minum air ni...

Deelira @ Deeliraz said...

biasanya kay..
yang x sedap tu lah..penawar kan..

mashura said...

mmg sedap dah berkhasiat jus rozel nie

~Zetty84~ said...

erm...cam sedap je tgk...
terliur nih...
nmpk cam masam jerk...
zue bli kat mana...?

Deelira @ Deeliraz said...

mmg masam pon zatty.
kalau minum yg pior tu lg masam yg amat..buah ni zue dapat dari saudara..kalau zatty teringin nak minum..beli je jus rozel ready mate tu hehe...